Guide til madplan

Her er en lille guide til hvordan du følger, sammensætter og får mest ud af madplanerne her på bloggen.

Ugens plan vil altid indeholde:

  • 5-6 opskrifter til 4 personer
  • En rugbrødsdag
  • Minimum en kødfri dag, men aldrig mere en to.
  • En suppedag, som man evt. kan vælge at droppe, hvis man har mange rester, og i stedet vil have en restedag.
  • Indkøbsliste

Jeg vil for så vidt muligt arbejde på, at der også er fisk på menuen en gang om ugen, men da fisk kan være rimelig dyrt, vil det ikke altid være med i planen. I stedet vil jeg opfordre til ,at man spiser fiskepålæg på sin rugbrød til frokost, vi skulle jo gerne indtage 350 gram fisk om ugen, og her tæller fiskekonserves, sildemadder og torskerogn altså også med 🙂

Da jeg selv som oftest handler i Rema1000, er det også den butik jeg tager udgangspunkt i forhold til priser og tilbud (det bliver noteret ud for en vare hvis prisen er tilbudspris). Opskrifterne er til 4 personer, dvs. er man to voksne og to små børn, vil man sandsynligvis have rester nok til at erstatte suppedagen med en restedag i stedet, og dermed spare lidt ekstra. På den anden side skulle madplanen gerne strække til en familie med to normalt spisende teenagere 😉

Ugeplanen indeholder ofte ingredienser fra mit basislager, husk derfor altid at tjekke om du har disse vare hjemme, da de ikke vil stå på indkøbslisten.

Du finder opskrifterne til dagens menu, ved at klikke på linket i ugeplanen. Da bloggen stadig er ganske spæd, vil billederne til opskrifterne kommer løbende.

Sammensætning af maden på tallerknen

Opskrifterne følger de danske kostråd, og ligger derfor op til at man benytter Y-tallerkenmodellen når man øser mad op på sin tallerken. Derfor vil nogen måske synes at opskrifterne indholder for lidt ris/pasta/kartoffel ift. hvad de er vant til (og måske også kød), men det altså fordi opskrifterne er sammensat ud fra netop denne model.
En tallerken sammensat efter Y-modellen indeholder:

  • 1/5 kød, fjerkræ, fisk, skaldyr, æg, ost, og dressing/sovs/fedtstof
  • 2/5 fuldkornsbrød, kartofler, ris eller fuldkornspasta
  • 2/5 frugt eller grønsager – gerne minimum to forskellige slags og gerne grove.

y-tallerkenmodel

Har du spørgsmål, ris eller ros til bloggen, så følg med på Facebook hvor du kan kontakte mig, samt få opdateringer om de nyeste indlæg på bloggen 🙂